fredag 28 augusti 2015

Denna blogg används inte aktivt längre utan vi hänvisar till vår facebooksida
- där vi kontinuerligt skriver om våra äventyr och seglingar.

Välkomna! :)

Ni hittar oss under "Team Carmen"

Carmen på väg mot nya äventyr!

söndag 28 april 2013

Härlig dag i Lomma bukten med flera likasinnade som passade på att träna starter och en kortare kryss läns bana. Det blev 9 starter och 3 ”race”. Det är inte ofta man får tillfälle att träna starter tillsammans med andra. 9 starter kan vara hela tävlingssäsongen. Kom till Lomma igen den 5/5 tränar vi ihop igen. Det var fantastiskt kul.

Fick även möjlighet att följa med i följebåt och studera båthandling från ”sidan”. Intressant och mycket givande. Kan verkligen rekommendera om ni får möjlighet (ta med kameran) Hade sällskap av Martin Strandberg som också var med i följebåten. Fick en hel del trimtips men även taktiktips att reflektera över. Allt funkar i power point heaven – annat är det i verkligheten.

Thomas Henriksson – Taktiker

måndag 5 november 2012

Den gångna säsongen

Vår vana trogen kom vi i sjön i slutet av mars. Första träningen genomfördes den 1 april på ett kylslaget Öresund. Under resten av april fick vi till bra träningar så när North Trim Cup skulle gå av stapeln i Lomma var vi taggade och uppvärmda. Lördagens träning/race blev inställt pga hård vind men söndagens race genomfördes i lätta vindar. Här fick vi en bra inledning på säsongen med en 2:a plats och allt kändes kanon.

Nästa tävling blev Kullaseglingen som körde doublescoring i SRS och DH. Vi körde ett par varv upp och ner längs trafiksepareringen norr om Helsingborg och till slut lyckades vi spika både DH- och SRS-klassen.

Helgen efter drog vi iväg till Lynetten för att segla Amager Cup. Här vann vi klassen men seglingen annulerades under utdragna förhandlingar. Tur danskarna har god pilsner. Först i oktober blev seglingen godkänd och vi fick vår spik.

Sjaelland Rundt blev en av årets höjdare. Här hade vi ett tätt race med X-35:an Via Tempo hela vägen. Först efter rundningen av Mön drog vi ifrån men höll på att tappa racet när vi hamnade i stiltje utanför Kronborg. Lyckligtvis drev vi med strömmen åt rätt håll och klarade 1:a platsen med 6 min marginal.

Efter semestersegling blev det dags för Ven Runt som vi alltid haft svårt för, så även i år.
Det blev en 3:e placering i lätta vindar och stark ström.

Även Watski2Star blev ett lättvindsrace under första dagen med avkortad bana som följd.
På natten kom vinden och det blev bra segling tillbaka till Helsingör. Vi lyckades få till en 3:e placering även i år och hade ett bra kalas på kvällen.

Helgen efter var det dags för Saltholm Runt, som seglades i mellanvind. Vi fick en omgång av Yro innan start, då de bordade oss på babordssidan. Trots det seglade vi bra och vann stora klassen.

Nästa tävling var KM i Lomma där vi var övertända och inte fick fart i båten. Detta resulterade i en 3:e plast och vi var riktigt besvikna.

Säsongsavslutning i Danmark som brukligt med MummStelton och RigTig. Mumm blev ett riktigt hårdvindsrace. Hela dagen hade vi det svårt med kryssfart och höjdtagning så trots en 3:e placering kändes det som vi kunde presterat mycket bättre.

På Rigtig helgen efter fortsatte vi i samma stil, dålig fart och höjd. Trots detta och en totalskörad spinnacker på sista länsen hade vi en kanonkväll och helgen blev en bra säsongsavslutning. Nu är Carmen på varv för att få lite omvårdnad efter en tuff säsong.

Skall man summera säsongen var det placeringsmässigt vår bästa, även om vi kunde presterat betydligt bättre i slutet av säsongen. På klubbseglingarna har vi seglat stabilt hela tiden och kom 2:a efter en välseglande Mygga. I Öresund Cup blev det även där en 2:a plats, tätt efter Kracer.

Nu blir det trim- och taktikstudier för till våren kör vi så det ryker igen. 2013 höjer vi ambitionsnivån ytterligare lite, kanske blir det något race även på västkusten?

//Göran

lördag 3 november 2012

2:a i Öresunds Cup

Vi har varit på Seglar Öresunds Seglarmöte

Delar av Carmens besättning var och tog emot 2:a priset i 2012 års Öresunds Cup - Yes!!!

Det var också ett givande möte med både Danskar och svenskar. Ett uttdrag från bloggen:

Slutsatser av erfarenheterna av 3 års Öresunds Cuper
- Alla de närvarande seglarna var naturligtvis överens om att fler borde köra mer.
- Marknadsföringen måste förbättras inte bara från de arrangerande klubbarnas sida utan även från de kappseglande teamens sida. Facebook var uppe som en otroligt outnyttjad kanal. Både från de seglande teamens och från de arrangerande klubbarnas sida. Idag utnyttjar endast Saltholm Runt facebook. Bådnyt Sailors Cup har beslutat att köra information på facebook.
- 7 race är många race för de flesta. Räkna max 4 av 7.
- Stryk kravet att ett race ska vara på andra sidan av Öresund.
- Fortsätt jobba på Nord-syd och öst-väst utbyte i Öresund
- Gärna möjlighet till mer kryss/läns race. Lynetten har redan beslutat att bjuda in till kryss/läns race efter DH 2013 istället för distans race.
- Låt arrangörerna optimera sitt arrangemang vad gäller klassindelning och respitregel. Respitreglerna är underordnade ett bra arrangemang med bra klassindelning.
- Gör ett poängsystem i Öresund Cup som tar hänsyn till hur stor klass man seglat i.
- Mumm-Stelton ligger sent på säsongen och några önskade att ta med Näset Runt istället. Datum ska kollas upp och Falsterbokanalens båtklubb kontaktas.

Få besättningar hade konkreta planer så här års på att lämna Öresund 2013. ÅF Offshore Race, ORCi EM, Marstrand Big Boat, Palby Fyn Cup var regattor som några funderade över.

Konkurrensen från Danish Big Boat series kan minska eftersom de drar ner på antalet arrangemang, båtarna ska vara större och att man kommer att köra efter ORCi. Mycket är dock oklart om hur detta ska se ut 2013.

Nytt seglarmöte kallas till när Öresund Cup 2013 har beslutats hur formerna ska se ut. Martin Krite kommer att bjudas in som föredragshållare.

Som en konkret action för Team Carmen är att vi kommer att skapa en Facebook grupp :)

Thomas & Mikaela såg detta som en möjlighet medans Hans, Göran & Lars såg mer förskräckta ut - Facebook var är det, måste jag

//Thomas

söndag 7 oktober 2012

Mumm Stelton Cup

Kom igen Team Carmen!!

Så surt att inte kunna vara med och kämpa sig till ytterliggare placeringar!